Антикорупційна спільнота України

Антикорупційна спільнота України

ГРОМАДСЬКА СПІЛКА

Антикорупційна спільнота України, не давай хабарі, не бери хабарі.

ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ

НОВИНИ



“КП” в Україні” разом з експертами з’ясовувала, чи зможемо ми в найближчому майбутньому позбутися чи не головної проблеми нашої країни. 

У світовому Індексі сприйняття корупції Transparency International наша країна отримала 29 балів зі 100. Це на два бали більше, ніж у минулому році: дослідники відзначили, що в Україні покращився показник використання службового становища в органах виконавчої влади, поліції і збройних силах. При цьому, незважаючи на практично “хронічну” судову реформу, судової гілки української влади ситуація залишилася колишньою.

Втім, з боєм вирвані у міжнародних аналітиків “зайві” 2 бали виявилися не в силах змінити загальну картину: в списку 176 країн Україна посіла 131-ю сходинку. Разом з нами це зовсім не почесне місце розділили Казахстан, Росія, Непал та Іран.

Такий низький результат нас вже давно не дивує. Опитування і соціологічні дослідження, проведені в Україні, раз за разом показують: особистий “корупційний досвід” мають сім з десяти українців. Більше того: в інтернеті є маса “майстер-класів” на тему… як правильно давати хабарі. Автори “повчальних статей” запевняють: якщо знати, кого і як можна підкупити в конкретній ситуації, то можна отримати максимальну користь!

Тим часом експерти відзначають, що в тій чи іншій мірі хабарництво існує скрізь, проте в нашій країні вона сягнула гіпертрофованих масштабів на всіх рівнях. До того ж у нас є свої національні особливості. І головна з них полягає в тому, що, незважаючи на багато разів оголошену їй рішучу війну, в Україні корупція стосується практично всіх.

Не будемо брати до уваги винагороду за вирішення земельних питань, збудження і розвал кримінальних справ, надання законності рейдерським захопленням і величезні відкати, які для більшості з нас є теоретичним. Звернемося до того, з чим стикається пересічний обиватель. У дитячому садку, школі, лікарні, Жеку і навіть на кладовищі – скрізь потрібно давати хабарі для сприятливого “вирішення питання”! Життєвий досвід багатьох навчив: “дати” в нашій країні, як і раніше, набагато простіше, ніж “не давати” і мати проблеми…

КОМПЕТЕНТНО

Три необхідні кроки

“КП” в Україні” опитала експертів і з’ясувала: серед них є чимало оптимістів, які все ще вважають, що якщо не перемогти корупцію, то хоча б зменшити її цілком реально. Для цього потрібно зробити кілька кроків.

  1. Прибрати можливості для хабарництва

За словами виконавчого директора Міжнародного фонду Блейзера Олега Устенка, героїчна боротьба з корупцією в Україні ні до чого не призводить тому, що ведеться в одному векторі: хабарників обіцяють ловити і карати (правда, далі обіцянок справа просувається вкрай рідко). В той же час набагато більший ефект дали б превентивні заходи. Найголовніше – прибрати можливості для корупції. Чому у нас досі існують державні підприємства? Чому дерегуляція бізнесу вважається “непопулярну реформу”? Ми живемо в міфах, подібних тим, що держпідприємства – це добре, а дерегуляція бізнесу – погано, каже Устенко. А між тим чим менше в нашому житті буде державних підприємств і установ, тим краще.

  1. Знищити бюрократію

Якщо знищити бюрократію, корупція зникне сама собою, вважає економіст Андрій Мартинюк. Втім, ще Григорій Потьомкін запевняв: знищити бюрократію неможливо, оскільки її знищення доведеться доручити тим же самим бюрократам. “І навіть знищивши стару бюрократію, вони тут же створять нову, ще більш ненажерливу, більш витривалу і живучую…”

  1. Відокремити бізнес від влади

Поки бізнес буде займатися політикою, корупцію нам перемогти не вдасться, упевнений економіст Всеволод Степанюк. На жаль, український бізнес як і раніше змушений обирати: або працювати у зв’язці з політикою, або не працювати взагалі. Тому головне, що потрібно зробити – це повністю перезавантажити державу: біля керма не повинні стояти олігархи. Якщо цього не зробити, нам не вдасться не тільки перемогти корупцію, але й ввести її в рамки цивілізованих країн.

ДУМКА

Сергій РИБАЛКА, голова комітету з питань фінансової політики та банківської діяльності:

– Було створено кілька спеціалізованих антикорупційних органів, але результату їх діяльності ми поки не спостерігали. Є тільки окремі показові справи, які спрямовані на те, щоб відвернути громадськість від важливих питань і створити видимість активної роботи. Важливо довести роботу цих органів до результатів, які вони повинні демонструвати щодня. Необхідно регулярно впроваджувати прозорі процедури у всіх сферах життя. Від призначення чиновників в держоргани на основі ретельного конкурсного відбору до максимального спрощення адмінпослуг, обмеження особистого контакту людей з чиновниками і, там, де це можливо, переведення спілкування з державними органами в електронну форму. Необхідно мінімізувати контакт чиновників з громадянами і там, де це можливо – максимально автоматизувати, щоб довідки люди отримували з електронного реєстру оперативно.

РЕЙТИНГ*

Між Молдовою і Киргизстаном

  1. Данія (90)
  2. Нова Зеландія (90)
  3. Фінляндія (89)
  4. Швеція (88)
  5. Швейцарія (86)
  6. Норвегія (85)
  7. Німеччина (81)
  8. США (74)
  9. Польща (62)
  10. Грузія (57)
  11. Латвія (57)
  12. Азербайджан (30)
  13. Молдова (30)
  14. Казахстан (29)
  15. Непал (29)
  16. Росія (29)
  17. УКРАЇНА (29)
  18. Киргизстан (28)
  19. Таджикистан (25)
  20. Туркменістан (22)
  21. Узбекистан (21)
  22. Північна Корея (12)
  23. Південний Судан (11)
  24. Сомалі (10)

*Як розташувалися деякі країни в списку Transparency International за рівнем корупції за підсумками 2016 року (в дужках вказано кількість набраних балів із 100).

В ТЕМУ

Е-декларування пішло не на користь

Декларації чиновників, які теоретично повинні були стати першим кроком боротьби з корупцією в органах влади, на жаль, ще більше ускладнили проблему.

Високопоставлені чиновники сприйняли декларування як податкову амністію, а влада абсолютно не поспішає їх в цьому переконувати.

– Декларування дійсно не несе загрози для чиновників бути притягненими до відповідальності в силу ряду причин, – каже юрист Андрій Вигиринский. – По-перше, неможливо встановити період накопичення капіталу. По-друге, перед е-декларуванням потрібно було впровадити нульове декларування для всіх, але цього не зробили. По-третє, НАПК вже має чотири місяці перевіряти декларації, але всі її дії за великим рахунком поза законом, адже методика перевірки не затверджена Мін’юстом!

Ідея із загальним декларуванням доходів і витрат цікава і потрібна. Але для початку міністри і депутати повинні показати приклад і пояснити, де вони взяли мільярди задекларованих гривень, за які гроші купили будинки і автомобілі, поділився міркуваннями президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.

– Замість цього влада намагається змусити простих українців платити штрафи і податки на свої ж витрати, – говорить експерт. – Судячи з “Середньострокового Плану пріоритетних дій уряду до 2020 року”, вже найближчим часом уряд планує запустити загальне декларування доходів і витрат фізосіб і податковий контроль відповідності доходів і витрат громадян з використанням непрямих методів.

Комсомольская Правда в Украине



Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *


Authorization
*
*
Registration
*
*
*

Веб сайт

Generation password